Dla Pacjenta - Teleporada


 Teleporada w POZ. Kiedy warto z niej skorzystać, a kiedy musisz umówić się na wizytę stacjonarną?

Aby skorzystać z teleporady zadzwoń do swojej przychodni i dowiedz się, jakie są zasady realizacji tej usługi. Mogą się one istotnie różnić między placówkami.

 Kiedy warto skorzystać z teleporady?
 W niektórych przypadkach skorzystanie z teleporady może okazać się lepszym rozwiązaniem niż wizyta osobista, zwłaszcza gdy potrzebujesz:

  • konsultacji w sprawie kontynuacji stosowania leków stałych lub zmiany dawkowania, czy sposobu zażywania leków;
  • kontroli w trakcie leczenia – gdy została wcześniej uzgodniona z lekarzem;
  • omówienia wyników badań laboratoryjnych lub dokonywanych w domu pomiarów (np. ciśnienia tętniczego czy glukozy);
  • konsultacji w zakresie profilaktyki zdrowotnej (np. porada co do sposobu żywienia, omówienie planu postępowania w danej chorobie lub gdy jest się zdrowym);
  • skierowania na badania, zabiegi czy zaopatrzenia – zaplanowanych wcześniej z Twoim lekarzem POZ.



  Kiedy nie możesz skorzystać z teleporady?
 Teleporada nie może odbyć się w następujących sytuacjach:

  • wizyta dziecka do lat 6 – niezależnie od przyczyny (z wyjątkiem wizyty kontrolnej – po ustaleniu takiej formy konsultacji z lekarzem);
  • przy podejrzeniu infekcji koronawirusem u dziecka do 2. roku życia (u starszych dzieci przy podejrzeniu infekcji koronawirusem może odbyć się teleporada); 
  • jeśli Twój stan zdrowia w związku z chorobą przewlekłą uległ zmianie, a zwłaszcza pogorszeniu;
  • jeżeli jest podejrzenie, że możesz mieć nowotwór;
  • jeżeli jest to Twoja pierwsza wizyta po złożeniu deklaracji wyboru. 

  • Nie umawiaj się na teleporadę, jeśli masz zaplanowane szczepienie (obowiązkowe lub zalecane) czy badanie bilansowe, ponieważ konieczna jest wówczas wizyta.
  • Jeśli pojawiły się u Ciebie nowe objawy chorobowe albo czujesz, że Twój dotychczasowy stan zdrowia uległ pogorszeniu, powinieneś zarejestrować się na wizytę w gabinecie. Jeśli w takim przypadku zarejestrowałeś się już na teleporadę, pamiętaj, że – po zebraniu wywiadu – najprawdopodobniej zostaniesz poproszony o zgłoszenie się na wizytę do przychodni.
 Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań znajdziesz w Nawigatorze Pacjenta.       Więcej 


 Źródło: gov.pl/web/rpp/nawigator-pacjenta-praktyczny-poradnik-jak-poruszac-sie-po-systemie-ochrony-zdrowia